26. června 2010

Maltamo: Tajný chuchelský hrdina

Zvítězit v derby je sen každého, kdo se pohybuje kolem dostihového sportu. Ale i pouhá účast je metou, která si zaslouží ocenění. Až se zítra ukáže na slavnostní přehlídce hřebec Maltamo, většina zainteresovaných diváků mu jako outsiderovi bude věnovat zřejmě jen mizivou pozornost. Za jeho přítomností v šestnáctičlenném poli však stojí velká práce Eduarda Kotába, jednoho z posledních trenérů-soukromníků, kteří fungují na chuchelském závodišti. Hnědák stáje Lokotrans bude pro muže, jehož zná služebně nejmladší generace turfmanů především jako odborného komentátora v rámci televizních přenosů, teprve druhým derbystou a prvním od éry klasické vítězky Tamaliregy. "Mám z toho velkou radost. Maltamo je dost těžký kůň a musím ho trochu šetřit. Každé proběhnutí po tvrdší dráze je pro něj špatné. Jeho výkonnost bohužel stojí a padá se stavem dráhy - potřebuje měkko pod nohama a pak je to jiné kafe," řekl Eduard Kotáb v pondělí, kdy meteorologové jako na přání hlásili déšť během týdne. S výjimkou několika přeháněk se ale tato prognóza v Praze nenaplnila.


Když se zeptáte chuchelských trenérů na to, jak se na centrálním závodišti žije, dostanete podobnou odpověď, jako mi dal Eduard Kotáb po poslední větší práci Maltama. "Je to neustálý boj o přežití. V Praze jsou velmi drahé vstupy do všeho, třeba balík sena tady člověk koupí za dvojnásobek toho, co kluci na venkově. Hlavním problémem je ale život v Praze: abyste sem přitáhl zaměstnance, musíte jim dát odpovídající výplatu. Jenže ať budou bydlet třeba v Radotíně nebo Zbraslavi, tak jakákoli garsonka je vyjde minimálně na 10 tisíc korun. Takže kolik by museli vydělávat, aby sem mohli jít pracovat..." vypočítává.


Sám má jednoho zaměstnance, řadu věcí dělá sám a zbytek zastanou žáci místní Střední školy dostihového sportu a jezdectví, kteří se v chuchelských stájích střídají na praxi. "Učňové jsou to jediné, co nás drží nad vodou. Kdyby tady nebyli, zdejší stáje prakticky nemůžou fungovat," potvrzuje smutnou pravdu. Ta je mezi řádky patrná i v místech, kde si Maltama a jeho kolegy prohlížíme - Kotáb se nedávno přestěhoval do letité stáje rodiny Petrlíkových, jejíž poslední aktivní člen Allan loni ukončil trenérskou kariéru.

V této situaci Kotáb paradoxně prožívá nejúspěšnější období od konce 90. let, kdy měl v péči výborné klisny Tamaliregu a Báá. Jeho koně pravidelně dobíhají na dotovaných příčkách, třebaže vlajkovou loď v jedničkových dostizích dosud Kotábova stáj postrádala. V posledních letech mu pomohli především dva majitelé - Brit James Gilliar se svou českou manželkou Erikou Krajníkovou a především Lokotrans. Firma provozující železniční spedici, která půjčuje vagóny po celém světě, je nyní Kotábovým hlavním klientem. "Lokotrans má několik poboček, překážkové koně trénuje Stanislav Kovář a slovenskou část pan Cagáň. Do turfu vstoupili před čtyřmi lety a hned první kůň Neználek se povedl, takže se rozhodli dál investovat," přibližuje Kotáb pozadí růžových barev.

Loni Lokotrans koupil šest koní v Itálii, Maltamo však pochází z první "nákupní vlny" v Baden Badenu, kde byl vydražen za 16 000 eur. "Chytli jsme ho hned zkraje druhého dne dražby, kdy tam bylo málo kupců. Líbil se mi exteriérem i původem, já už kdysi jednoho koně po Dashing Bladeovi měl a to byla Monsoucis, která pak dokázala běhat jedničkové dostihy. Myslím, že ti koně si drží svůj vysoký standard," ohlíží se zpátky.

Maltamo debutoval loni v říjnu a hned napoprvé doběhl druhý, dvě délky za vítězným Talgadem. Začátkem listopadu přidal ještě jedno třetí místo. Jako tříletý však na jaře vysoké ambice zprvu nepotvrdil. V dubnové druhé kategorii finišoval až sedmý a v Memoriálu profesora Michala uzavřel desátým místem výsledkovou listinou. Realizační tým s ním zkusil ještě Memoriál dr. Frankenbergera, tam s ním ale Radek Koplík proti plánu odvodil skoro celý dostih a po pátém místě v nepříliš silném poli se zdála být vyhlídka derby na hony vzdálená. Jenže pak přišla ona pověstná poslední šance a čtvrté místo ve Velké červnové ceně, byť dlouhých devět délek za Talgadem.

"Zachránil majitelům derby, já už jsem ho chtěl nechat běžet nějaký dostih nezvítězivších," komentuje to Kotáb. "V klíčových dostizích jara jsem nebyl úplně spokojen s Radkem Koplíkem, tak jsme se s majitelem dohodli, že to zkusíme ještě jinak. Sehnali jsme Jiřího Palíka, ale ten nám v pátek odřekl. Nakonec ho jezdil Tomáš Vraj."


Předvedený výkon z posledního trialu, kdy Maltamo přišel v cílové rovině zezadu silným koncem, vlil malé stáji před derby aspoň nezbytnou dávku optimismu. Trenér dobře ví, že to bude v nedělní silné konkurenci těžké, a tak si neklade přehnané cíle, i když by samozřejmě rád bral dotované umístění. "Budu spokojen, když kůň ukáže, co umí a předvede kvalitní výkon. Ten může mít různé podoby, je přece rozdíl, když jste šestý délku nebo dvacet délek od vítěze. Má dobrého jezdce, který je motivován, tak budeme doufat," konstatuje Kotáb.

Svou hvězdu si velkou část jara jezdil sám, ačkoliv i v tomto případě platí výše řečené. "Mám tady dvě šikovné učednice Veroniku Fricovou a Sabrinu Kuchařovou. I díky nim se to dalo zvládnout, jak bylo třeba..."