Historie se málokdy opakuje doslova. Koncem června 2002 vyhrál favorit
Poderoso s žokejem Philipem Robinsonem derby, pak začala v Chuchli letní
pauza a v polovině srpna udeřila nejničivější povodeň v dějinách závodiště.
Stejně ošklivým mezníkem bude i letopočet 2013, jen jaksi v obráceném pořadí,
než před jedenácti lety. Tentokrát se derby ani nestihlo odběhnout a velká voda
spláchla nejen chuchelské závodiště, ale do značné míry i první polovinu sezóny.
V úterý dopoledne se bude na jednání prezídia Jockey Clubu rozhodovat
nejen o tom, kam se modrá stuha přesune. Vedení českého turfu čeká v příštích
hodinách celá řada důležitých rozhodnutí, aby se dostihový provoz v následujících
týdnech a měsících udržel v alespoň trochu přijatelném měřítku. Jisté je
zatím jen to, že pražské závodiště na delší dobu osiří a že České derby se
podruhé ve své historii odběhne mimo hlavní město. Konání derby v tradičním termínu a slavnostní atmosféře bude v současné mizérii důležitým symbolem a motivací pro všechny,
kterým na dostizích záleží. I proto nechce vedení Jockey Clubu se svým
rozhodováním výrazněji otálet. Stáje musí mít aspoň základní představu, k jakému
termínu a podmínkám směřovat finální přípravu. Čeká nás každopádně derby, které
nemá obdoby. Po zrušení Velké červnové ceny chybí jakékoli měřítko o
kvalitě, vytrvaleckých schopnostech či vzájemném srovnání předběžných
favoritů.
Ještě koncem minulého týdne, kdy vznikaly první materiály letošní edice derby-zápisníku, vypadala situace mimořádně zajímavě. Je to malé derby, shodovali se před Velkou červnovou cenou jezdci, trenéři i dostihové weby. Dostih plánovaný na 2. června měl být prvním přímým utkáním trojice předběžných favoritů derby Mister Westminstera, Bathyrhona a Always On Sunday, ze skloňovaných jmen chyběl snad jen klasický vítěz Talar a koně, jejichž realizační týmy daly přednost Turf gala.
Ještě koncem minulého týdne, kdy vznikaly první materiály letošní edice derby-zápisníku, vypadala situace mimořádně zajímavě. Je to malé derby, shodovali se před Velkou červnovou cenou jezdci, trenéři i dostihové weby. Dostih plánovaný na 2. června měl být prvním přímým utkáním trojice předběžných favoritů derby Mister Westminstera, Bathyrhona a Always On Sunday, ze skloňovaných jmen chyběl snad jen klasický vítěz Talar a koně, jejichž realizační týmy daly přednost Turf gala.
Deště z posledních dnů před startem podněcovaly maximálně úvahy,
jaký vliv bude mít těžká půda na výsledek trialu a kondici jednotlivých aktérů
před dnem D. Zprávu katastrofických rozměrů jsme nutně netušili ani ve chvíli, kdy v neděli ráno přišla dobře a rychle rozšířená zpráva
dostihové komise, že se nedělní dostihy v Chuchli pro špatné povětrnostní podmínky ruší. V průběhu dne
ale začala být situace stále vážnější. "U kanálů" v blízkosti mezníků 1800 a
1600 metrů se začala rozlévat voda a ze snímků na webu a sociálních sítích
začalo mrazit. Na bratislavském mítinku Turf gala se během odpoledne objevili
Petr Foret, Tomáš Lukášek a další původní aktéři chuchelské neděle, všichni s ustaranými
výrazy a v nejistotě.
V neděli večer už záběry webkamery na webu Betina a Jockey Clubu neomylně
ukazovaly zrcadlící se hladinu v místech výrazně vzdálených původním
loužím z protilehlé roviny. Ráno byla katastrofa dokonána – z vody vykukoval
jen vršek cílového mezníku, který měl 23. června rozhodnout o dalším vítězi
derby.
"Koně jsou pryč a technika je odvezena na Radotínskou ulici, kam už ale
postupně také dosahuje voda. Zatím končí na betonovém plácku u dolních
stájí a sahá po druhou řadu tribuny, bohužel už dorazila i do recepce. Široko daleko je jezero, zase si můžeme vzít člun nebo plachetnici…" řekl
mi kolem poledne kolega a "hlas Chuchle" Jiří Zlámaný.
"Jestli se to blíží k roku 2002? Skoro ano, dopad na dráhu je stejný. Tam už je
jedno, jestli tam jsou tři metry vody nebo šest. Výška je zhruba na polovině
tehdejšího stavu, což odpovídá i průtoku. Ten je momentálně asi 2800 kubíků za
vteřinu, před jedenácti lety to bylo asi 5000," dodal Jirka smutně. Startovací boxy i
většinu plastové bariéry – jednu z nejdražších komponent ve vybavení
závodiště – se podařilo zachránit, velké vodě podle všeho padla
za oběť jen bariéra, která byla v místech u kanálů, kam začala voda v neděli
prosakovat nejdříve.
Situace se ale během odpoledne dál zhoršovala. Jestliže se
vodohospodáři ještě v pondělí odpoledne dušovali, že na více než 2800
kubíků za vteřinu průtok Vltavy nepustí, stále stoupající hladina Berounky dál
a dál odsouvala původní optimistické odhady o kulminaci. Večer už se vzhledem k problémům na vltavské kaskádě otevřeně mluví
o hranici 3500 kubíků. V době, kdy vzniká tento text, hlavní město ještě zdaleka nemá za sebou to nejhorší a podle televizí a zpravodajských webů Prahu čeká
vlna z Orlíku. Na závodišti mezitím nejde proud a tudíž přestaly fungovat i stránky
Jockey Clubu, na kterých se krátce objevil automaticky generovaný vzkaz "Dostihová
sezóna skončila". Jeho poselství se naštěstí nenaplnilo, OSK na víkendové dostihy v Pardubicích
a Slušovicích budou pracovnice Jockey Clubu zítra nabírat přes mobilní
telefony.
Z chuchelských trenérů zareagoval jako první už kolem nedělního
poledne Jiří Chaloupka, ve večerních hodinách a v pondělí dopoledne ho s evakuací
svých svěřenců následovali i ostatní kolegové. Chuchelští koně včetně
potenciálních derbystů Reglisse, Maestro Quercuse, Sapsiree, Tycha Braheho a Al
Bustana se rozprchli po středních a západních Čechách. Část stájí našla
útočiště v Lysé nad Labem, další v Byškovicích, Krabčicích nebo
Mostě.
Rozhodování o derby nebude snadné. Pokud by došlo k termínovému posunu,
dostane se řada stájí pod tlak vzhledem k červencovému Slovenskému derby a
dalším mítinkům. Jako místo konání přichází v úvahu prakticky jen dvě
závodiště – Most a Karlovy Vary, obě s viditelnými výhodami i nevýhodami.
Samotné Karlovy Vary mají v tuto chvíli problémy s povětrnostními podmínkami a ruší dostihový den plánovaný na 16. června. Propustnost dráhy dosahuje pouze 12 koní, což je vzhledem k současné situaci po zrušení Velké červnové ceny poněkud limitující prvek, nemluvě o tom, že v roce 1899 založená dráha navzdory podmanivé secesní kulise není nutně stavěná pro větší divácké návštěvy.
Samotné Karlovy Vary mají v tuto chvíli problémy s povětrnostními podmínkami a ruší dostihový den plánovaný na 16. června. Propustnost dráhy dosahuje pouze 12 koní, což je vzhledem k současné situaci po zrušení Velké červnové ceny poněkud limitující prvek, nemluvě o tom, že v roce 1899 založená dráha navzdory podmanivé secesní kulise není nutně stavěná pro větší divácké návštěvy.
Autor zápisníku se proto kloní k názoru, že nejlépe by se derby v tuto
chvíli dalo uspořádat v Mostě. Léta se sice na dostihové scéně hovoří o specifikách tamního
oválu s cílovou rovinkou z kopce, která vyhovuje určitému typu koní a
jinému zase vůbec ne, ale je to také dějiště Oaks. Pokud dlouhodobě souhlasíme s tím,
že je Most dobrým místem pro konání klasického dostihu na 2400 metrů pro
klisny, není důvod si myslet, že by se tam nemohlo odběhnout derby. Nemluvě o specifikách slavných "derby-drah" jako Epsom, Hamburk a další. Mostecké publikum je velmi srdečné a vděčné, areál se v posledních letech stále rozvíjel a čest
být jednou v historii dějištěm derby by si Hipodrom bezesporu zasloužil. Za oběma místy navíc stojí stejná osoba obětavého správce a zmocněnce pořadatele Ivana
Janatky, a tak není důvod si myslet, že by se případným příklonem k Mostu "ublížilo"
Karlovým Varům.
V současné tíživé situaci Velké Chuchle je jasné, že
veškeré diskuse o derby jsou problematikou, k níž by se mělo přistupovat
konstruktivně a bez apriorního důrazu na konkrétní variantu A nebo B. Ať už bude výsledné rozhodnutí jakékoli, stejně se bude jednat o kompromis.
Musím se přiznat, že jsem v nedělně-pondělní
depresi chvíli zvažoval, zda má v současné situaci cenu a smysl v derby-zápisníku
pokračovat. Došel jsem k závěru, že má. Chuchle přišla o své derby pouze v roce
1995, kdy se tehdejší pořadatel dostal do tristní ekonomické situace. Před vyšší mocí se tak chuchelský
svátek sklání poprvé. Zdejší derby nezastavila heydrichiáda v roce 1942, konec války
v roce 1945, ba ani menší povodně v dalších desetiletích a těžké časy
ekonomické transformace v 90. letech.
A proto si myslím, že si nesmíme největší dostihový svátek nechat uplavat. Ať
se letos poběží kdekoli a za jakýchkoli podmínek, stále to bude derby. To
chuchelské.